Kyiv Post: Zahoor sells Kyiv Post for at least $3.5 mln to Syrian millionaire in Odesa

20:58, 21 March 2018
Kyiv
1452 0
 REUTERS

Zahoor said Kivan, 56, will pay "much higher than" $3.5 million for the newspaper, but would not disclose the sales price, the Kyiv Post reported.

Zahoor said he expects the sale to be finalized by April 1.

He said that Kivan has already transferred "a substantial' advance payment and the publisher is "100 percent" that the sale will go through.

"To me, it's a done deal," he said.

Zahoor, a native of Pakistan and United Kingdom citizen who made his fortune in the steel industry, bought the Kyiv Post in 2009 from its original owner, American Jed Sunden, for $1.1 million.

Kivan could not be immediately reached.

Zahoor said that Kivan approached him about buying the Kyiv Post after hearing that it was for sale. Zahoor also had meetings with other potential buyers but has publicly and privately stated that he would not sell to anybody who would destroy the newspaper or its history of editorial independence.

He said that Kivan assured him that he values the Kyiv Post's journalistic independence, but reserves the right to hire his own team of journalists and other staff. He said that Kivan will meet with the Kyiv Post employees after the close of the sale to talk about the newspaper's future.

"He thinks about the Kyiv Post as a No. 1 brand. Also, this is a window of the world to Ukraine and has a big readership among the local expats," Zahoor said.

New owner

Kivan, 56, is a Ukrainian businessman of Syrian origin. His businesses are focused in Ukraine's southern port city of Odesa. He is best known for his many development projects in Odesa.

Kivan's net worth was calculated as $95 million by Ukrainian Forbes magazine in 2012. In 2016, his construction company Kadorr Group was reportedly worth around $1 billion, according to Odesa media. The company built around 30 residential and commercial buildings at the prime locations in Odesa, including on the shoreline.

Kivan had troubles with the law in 2017.

The Security Service of Ukraine (SBU) accused Kivan of financing of the Russian-backed separatists that have been fighting Ukraine's government forces in the Donbas. Kivan called the accusations "nonsense."

The SBU searched Kivan's company's offices in November, seizing millions of hryvnias in cash.

SBU spokeswoman Olena Gitlyanska couldn't immediately tell where the investigation is now.

At the same time, several members of parliament filed complaints claiming that the city authorities allocated land for Kivan's development projects in an unfair way.

In October, Odesa media reported that Kivan fled Ukraine.

In Odesa, Kivan owns a local TV station, Channel 7. It's one of the biggest TV stations in the city. In 2017, chief editor Anna Kravtsova said the TV Channel is supporting quotas for the Ukrainian language.

He has also an associated Ukrainian Information Service website (usionline.com), according to the Institute Mass Information think tank.

Kivan also financed the construction of Arab Cultural Center in Odesa that opened in June 2001 as "a gift to Odesa citizens."

If you see a spelling error on our site, select it and press Ctrl+Enter