RFE/RL: Georgian opposition television to be sold by new owner

20:57, 12 August 2019
World
480 0
Photo from Flickr/Leo Koolhoven

Kabir Khalvashi's decision to sell the channel was posted on Rustavi's website on August 12. In a separate statement, Khalvashi said Rustavi-2 was in a "catastrophic" financial situation because of its debts and he couldn't "pull the company out of a deep crisis," RFE/RL's Georgian Service said.

Read alsoRussian sanctions for Georgian journalist insulting Putin on air could cost Georgia 10% of GDP – State Duma Speaker

Khalvashi blamed former director Nika Gvaramia for the financial crisis faced by the station.

Khalvashi's announcement comes less than a month after the European Court of Human Rights (ECHR) upheld a March 2017 verdict by Georgia's Supreme Court on restoring the ownership of Rustavi-2 to previous owner Khalvashi, who is seen as close to the current government.

Following the ECHR ruling, Georgia's Public Registry transferred the ownership of Rustavi-2 to Khalvashi, who immediately fired Gvaramia.

Critics say Khalvashi's move is an attempt by the government to stifle political dissent in the media ahead of parliamentary polls scheduled for next year.

Also on August 12, Ia Kitsmarishvili, the widow of Rustavi-2 co-founder Erosi Kitsmarishvili, filed a case in court requesting 30 percent of the company's shares.

Rustavi-2's other co-founders, Davit Dvali and Jarji Akimidze, said on August 12 that Khalvashi's announcement is meant to complicate the legal battle over the ownership of the media outlet.

Dvali and Akimidze also said Khalvashi wants to make sure the channel will come under the control of someone close to the leader of the ruling Georgian Dream party, tycoon Bidzina Ivanishvili.

If you see a spelling error on our site, select it and press Ctrl+Enter