RFE/RL: Crimean Tatar TV channel in Ukraine blames lack of state funding for imminent closure

10:36, 11 February 2020
272 0
ATR has slashed 90 percent of its own programming / Image from atr.ua

ATR hasn't received US$2 million that the government allocated for the channel in this year's state budget, a statement by the channel said on February 10, Radio Free Europe / Radio Liberty (RFE/RL) reported.

The channel said it received US$610,000 on its account on December 28, but couldn't access the money because banks were closed that day so it had to return the money, as required by law.

Read alsoRFE/RL: Ukraine's only English-language TV channel shuts down

A portion of the US$2 million that was allocated this year was transferred to ATR's account, but the channel said the state treasury had blocked access to it.

In response, ATR has launched a fundraising campaign and is broadcasting from an empty studio without presenters and guests.

ATR is a part of a media holding that is majority-owned by Lenur Islyamov and initially stopped broadcasting in Crimea after the occupying Russian authorities refused to issue a broadcasting license after annexing the Ukrainian peninsula in 2014.

It resumed broadcasting on June 17, 2015, in Kyiv via satellite throughout Ukraine, including in Crimea, supported mostly with government money.

Islyamov said in a statement that without the channel, Ukraine will never get back Crimea.

"We know who our focus group is. We know it is the people who support us, those people who know about us, and those who want to return to Crimea with us," he said. "Without us, we won't be able to return to Crimea. We are the bridge that is being laid to Crimea."

Due to the financial shortfall, ATR has slashed 90 percent of its own programming, dismissed 45 percent of its staff, reduced news broadcasts, and stopped broadcasting live, Islyamov said.

In addition to ATR, a children's TV channel and a radio channel are part of the holding.

Separately in January, Ukraine's public broadcaster shut down international broadcasting and closed its Crimean Tatar-, Arabic-, and English-language departments.

If you see a spelling error on our site, select it and press Ctrl+Enter